GAS5 – "Lidar as a service"

De  semi-vaste flitspaal voor GAS-overtredingen in zone 30/50

 

Eind januari kon je ons webinar volgen waar we de semi vaste-flitspaal LiDAR toonden en de snelheid waarmee deze kan worden geplaatst. Zeker voor lokale en gewestwegen zien we een toenemende interesse, niet alleen door de aandacht voor verkeersveiligheid maar ook met de vernieuwde wetgeving inzake GAS 5. Deze werd intussen aangekondigd door Minister Lydia Peeters en op de website van de Vlaamse overheid vind je intussen de praktische richtlijnen hoe om te gaan met deze nieuwe wetgeving, waardoor ook de inkomsten van de boetes rechtstreeks terugstromen naar de lokale besturen.

Vias analyseerde impact LiDAR aan schoolomgeving in Edegem

Verplaatsbare superflitspaal doet gemiddelde snelheid aan schoolomgeving met bijna 10 km/u dalen

 

Gerichte handhaving aan scholen door middel van een LiDAR, of verplaatsbare superflitspaal zorgt ervoor dat het aantal (grote) verkeersovertredingen spectaculair daalt. Vias institute stelde bij een analyse aan een basisschool in Edegem vast dat als er geen flitspaal stond 34% van de bestuurders ’s ochtends rond de schooltijd sneller dan 40 km/u reed. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! Het aantal bestuurders die zich aan de maximale snelheid hielden steeg van 21% naar 53%. De gemiddelde snelheid daalde met bijna 10 km/u.

 

Meer verkeersveiligheid in Halle dankzij verplaatsbare LiDAR Superflitspaal en GAS-boetes

Wat als onderzoek aantoont dat de inwoners van je stad zich hoofdzakelijk onveilig voelen door onaangepast rijgedrag in het verkeer? Dan is het tijd om actie te ondernemen, en dat is exact wat Halle deed. De stad rekent hiervoor op onze LiDAR Superflitspaal in combinatie met het GAS 5-reglement, dat hen in staat stelt om boetes uit te schrijven voor beperkte snelheidsovertredingen.

LIDAR-Superflitspaal waakt over de 5 gemeenten van politiezone HEKLA

De gemeenten Hove, Edegem, Kontich, Lint en Aartselaar en de politiezone investeerden de afgelopen jaren al heel wat middelen in preventie en sensibilisering rond verkeersveiligheid. Ondanks de inspanningen blijft overdreven snelheid één van de grootste klachten bij de inwoners. Hoog tijd dat de vijf gemeenten en politiezone HEKLA de grote middelen inzetten tegen de snelheidsduivels.

Kent u de “Spaanse verkeerslichten” die op rood springen als men de toegestane snelheid overschrijdt?

Een verkeerslicht dat van groen naar rood springt zodra men de snelheidslimiet overschrijdt, dat noemen ze in Spanje een "Spaans verkeerslicht". Ze zijn heel gebruikelijk bij de dorpsingangen in Spanje en zijn bedoeld om automobilisten op een specifieke plek te laten vertragen en zo het verkeer af te remmen. In Brussel hebben minstens drie gemeenten ze al ingevoerd: Oudergem, Sint-Lambrechts-Woluwe, en Watermaal-Bosvoorde.

 

"Zodra voertuigen harder rijden dan 30 km/u, springt het licht op rood", zegt Matthieu Pillois, schepen van mobiliteit in Oudergem, voor een Spaans verkeerslicht bij het Sint-Hubertuscollege in de Joseph Chaudronstraat. Dit verkeerslicht heeft een sensor die de snelheid van naderende voertuigen detecteert. Als een automobilist ondanks de verkeersborden die aangeven dat het een zone 30 is, toch te hard rijdt, springt het licht meteen op rood.

 

Benoit Godart, woordvoerder van verkeersveiligheid bij het VIAS-instituut, merkt op dat “het grote voordeel van dit Spaanse verkeerslicht is dat het de bestuurder voorkomt een overtreding te begaan.” "De sensor detecteert dat de bestuurder te snel rijdt, en deze wordt direct afgeremd door het rode licht. Bij een repressieve flitser daarentegen begaat de bestuurder toch de overtreding en ontvangt hij enkele dagen later zijn boete", legt hij uit.

 

“Aan de andere kant moet de bestuurder die zich wel aan de snelheid houdt en achter een hardrijder rijdt ook stoppen voor het rode licht, terwijl hij de snelheidslimiet respecteert,” betreurt Benoit Godart.

 

Komt er binnenkort een snelheidsflitser gekoppeld aan het “Spaans verkeerslicht”?

 

Zes maanden na de installatie van dit systeem, dat 20.000 euro heeft gekost aan de gemeente Oudergem, trekt schepen Matthieu Pillois een overwegend positieve balans: “De snelheid in de straat is gedaald.”

 

Toch wijst de schepen op een nadeel. Dit Spaanse verkeerslicht zou een pervers effect hebben: "Bestuurders die het systeem kennen, weten dat het alleen bedoeld is om het verkeer te vertragen en ze beginnen dus sneller te rijden om het rode licht te negeren."

 

Daarom overweegt de gemeente Oudergem nu een snelheidsflitser te koppelen aan dit Spaanse verkeerslicht. Met een boete voor de bestuurders die de zone 30 niet respecteren.

Bron: Connaissez-vous les 'feux à l’espagnole' qui passent au rouge quand on dépasse la vitesse autorisée ? - RTBF Actus